Olga Šroubková
Program:
- Pavel Haas Čtyři písně pro bas a komorní orchestr
- Ludwig van Beethoven Symfonie č. 6. F dur „Pastorální“
- Johannes Brahms Koncert pro housle a orchestr D dur
- Olga Šroubková, housle
- Roman Janál, baryton
- Zbyněk Müller, dirigent
Olga Šroubková
Olga Šroubková (1993) se věnuje hře na housle od čtyř let, v osmi letech nastoupila k prof. Jiřímu Fišerovi, u něhož absolvovala Gymnázium Jana Nerudy s hudebním zaměřením a následně i Pražskou konzervatoř v roce 2014. Od téhož roku studuje na Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover pod vedením prof. Adama Kosteckiho.
Je laureátkou řady českých i mezinárodních soutěží, na nichž získala také mnohá speciální ocenění za výjimečnou interpretaci. K nejvýraznějším úspěchům patří 1. ceny ze soutěží: Chengdu International Violin Competition 2015 v Číně, Rodolfo Lipizer Prize 2016 v italské Gorizii a MHS Pražské jaro 2017, a dále 4. cena na Michael Hill International Violin Competition 2017 a 2. cena na Shanghai Isaac Stern International Violin Competition 2018 v Číně.
Olga příležitostně vystupuje s Českou filharmonií, s níž poprvé účinkovala v roce 2006 ku příležitosti 110. výročí vzniku orchestru. V letech 2014 a 2015 se zúčastnila konkurzu o místo koncertního mistra České filharmonie, na jehož základě měla několikrát příležitost působit jako hostující koncertní mistr.
Jako sólistka koncertuje s předními českými a slovenskými orchestry a v rámci soutěží ji doprovodily také zahraniční orchestry jako je Shanghai Symphony Orchestra nebo Symphony Orchestra of the Udmurt Republic.
Účinkovala na mnoha významných festivalech jako je například Dvořákova Praha, Pražské Jaro, Smetanova Litomyšl, Allegretto Žilina, MHF Leoše Janáčka, Film Music Prague nebo Ticino Musica International Classic.
Roman Janál
Barytonista Roman Janál vystudoval hru na housle na plzeňské konzervatoři a zpěv na Hudební akademii v Sofii, kde již během studií hostoval na scéně Státní opery. Své první angažmá přijal v Banské Bystrici, odkud přešel do Komorní opery (pozdější Opery Mozart) v Praze. Od roku 1994 hostoval v plzeňské opeře a v roce 1995 se po úspěšném debutu s rolí Guglielma v „Così fan tutte“ a Figara v „Lazebníku sevillském“ stal sólistou Státní opery Praha.
Od roku 1997 působí jako sólista Národního divadla, kde nastudoval mnoho rolí domácího i světového repertoáru. S Národním divadlem a Státní operou Praha absolvoval řadu zahraničních zájezdů. Představil se mimo jiné na festivalech Dny Bohuslava Martinů v Londýně s Jiřím Bělohlávkem a orchestrem BBC, Europalia Brusel, Festival B. Martinů v Amsterdamu (za vedení Ch. Hoogwooda), Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Mezinárodní hudební festival v Českém Krumlově, dvakrát na festivalu soudobé hudby v Bostonu, stejně jako na koncertních turné v Austrálii, Koreji, Japonsku a Francii.
Spolupráce s Českou televizí dala vzniknout filmovým verzím oper Josefa Berga „Návrat Odysseův do vlasti“ a „Evropská turistika“ a Bohuslava Martinů „Slzy nože“ a „Hlas lesa“. V roce 1995 se stal absolutním vítězem mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Za roli Polluxe v inscenaci Rameauvy opery „Castor a Pollux“ v Národním divadle získal Cenu Thálie za rok 1999.
Roman Janál je členem Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Patří k čestným členům Mezinárodního pěveckého centra A. Dvořáka a pedagogicky působí na pražské HAMU a na Mezinárodní konzervatoři v Praze.
Zbyněk Müller
Zbyněk Müller se začal v šesti letech učit hře na klavír, poté vystudoval pražskou konzervatoř a Akademii múzických umění v Praze v oborech hoboj (F.X.Thuri, J.Mihule) a dirigování (M.Klemens, J.Bělohlávek). Během studií se prosadil v mnoha interpretačních soutěžích, z nichž jmenujme alespoň Concertino Praga (1989, 1.cena), či mezinárodní soutěž Pražského jara (1996 – 2. cena a 4 další ocenění). V roce 1996 mu byla udělena Cena Josefa Hlávky, o rok později obdržel od Společnosti Bohuslava Martinů cenu na festivalu „Mladé pódium“.
Dva roky byl prvním hobojistou opery Národního divadla v Praze a v letech 1995-2005 zastával místo sólohobojisty v Pražské komorní filharmonii, kde také začínal jako dirigent. Nyní spolupracuje s většinou českých symfonických těles, v roce 2004 úspěšně debutoval s orchestrem FOK, v roce 2010 pak s Českou filharmonií. V letech 2004/5 byl šéfdirigentem Kladenského symfonického orchestru, dále hostoval v Maďarsku, Japonsku, Itálii a Polsku.
V letech 2001-2002 působil jako asistent šéfdirigenta V. Ashkenazyho v České filharmonii, kde poznal práci též mnoha jiných významných dirigentů, jako jsou např. L. Segerstam, Z. Mácal, M. Honeck aj.
Zbyněk Müller je již jedenáctou sezónu šéfdirigentem Státní filharmonie Košice a intenzívně se věnuje též opeře, zjm. jako dirigent opery Národního divadla v Praze.